Tuesday 22 November 2011

Khalifah Jiwa...membuka lembaran!

Assalam semua....

Khalifah Jiwa membuka lembaran.......buat pertama kalinya!

Diri ini adalah jiwa yang hidup....anda, kalian, kita, aku dan engkau, mereka semua...punya jiwa yang hidup mahupun mati....semuanya terpulang pada diri!

Kita tercari cari dan sentiasa mencari....kita fikir kehidupan inilah yang kita cari...rupanya apabila sampai dipenghujung usia baru kita sedari bahawa kehidupan yang telah berlalu itu bukanlah apa yang kita cari selama ini......itu jika kita masih berpeluang untuk menyedari, bagaimana pula nyawa yang disentap tiba tiba?? Sempatkah mereka! Aduh ruginya!

Jika kalian tanya mengapa Sang Penguasa bersumpah demi MASA....inilah sebabnya! Kita tercari cari, walhal masa terus berlari meninggalkan kita! Kita terus rugi dan sentiasa dalam kerugian besar besaran.....kerana dalam pencarian itu kita gagal memahami dan hanya menuruti naluri dan hati!

Jika kita tahu apa yang kita cari, tentunya kita tidak samasekali akan rugi! Aduhai insan! Aku menginsafi diri dan merasa amat terpanggil untuk berkongsi dengan saudara dan saudari! Tiada erti kehidupan ini tanpa mengerti apa yang kita cari!

Harta, wang, kemewahan, pangkat, status, pakaian, rumah, kereta, dan sebagainya...itulah mimpi tapi ia nyata...namun ia tidak sama sekali bererti melainkan kita tahu apa yang kita cari! Lalu dalam proses itu, segalanya melanda kehidupan kita....jiwa menjadi mati kerana jiwa hidup bukan kerana semua itu....

Yang dicari ialah ketenangan, namun tenangnya jiwa tidak dtg dgn dunia dan isinya...kita silap mengira bahawa harta dan kemewahan,malah miskin dan papa kan membawa ketenangan...kerana ketengan itu dijiwa..jiwa kan tenang jika isinya ialah ingatan kpd Yg Esa..lalu adakah kita masih tercari2 dimana?


dalam mencari, yang paling penting ialah tahu arah.

Lembaran Khalifah Jiwa ini mengajak kalian menelusuri isi hati agar kita bukan sekadar menjadi manusia tetapi kita jadi insan yang mengerti lalu DIA memberi......petunjuk dalam kehidupan ini!

Carilah dirimu dengan mencari Rabbmu...bagaimana??? Khalifah Jiwa adalah jawapannya!!!!



No comments:

Post a Comment