Tuesday 20 December 2011

Mencari RASA jiwa Siri 2

Salam ukhuwwah...


Helaan nafas pertama itu antara fasa awal kehidupan kita...malah ia telah bermula lebih awal saat kandungan ibu.....tika di alam roh kita ditanya olehNya "Alastu birabbikum" Tidakkah Aku Tuhanmu semua.....sekonyong konyong kita menjawab "Balaa syahidnaaa"...maka sesungguhnya kami menyaksikan (bahawa diKau Tuhan kami)....


Pelayaran itu sembilan bulan dalam kandungan ibu....malah ada yang saatnya tiba lebih awal...pabila saatnya kita hela nafas pertama itu! Saat itu juga kita kira kira sudah lupa.....bahawa suatu saat dan ketika kita pernah berbai'ah, janji dan sumpah setia kepada Rabbul Jalil! Itulah kejadian kita 'nasia' atau manusia..iaitu siPELUPA!


Kemana hilangnya sumpah setia itu?? Lalu natijah lupanya kita, berlakulah perbuatan sewenangnya merentas  batasan! Ketaatan yang ditagih olehNya, kita alpa! Lalu apakah KITA ini? Pendusta? Penipu? Pembohong? Munafik? Berpura pura? Sungguh berani MENIPU Allah swt! Kita tipu Allah bila kita tidak mentaatinya! Malah kita tidak berIMAN kepadaNYA....Segalanya kita tinggalkan kerana asyiknya diri dengan DUNIA! Tidakkah telah diberitahu sejak dahulu lagi bahawa DUNIA ini hanya mainan, bahkan KEHIDUPAN kekal itu ialah negeri akhirat? Tidakkah DUNIA ini hanya 'mazra'ah'...tempat bercucuk tanam untuk mendapatkan hasilnya di dunia akhirat? Sungguh benar diri ini PENIPU dan sangat BERPURA PURA jika sedemikian. Aku insaf kekurangan dan rentas sempadan dan batasan yang pernah ku lalui?


Tiadakah jalan kembali? Sudah pasti ada! Taubat nasuha itu jalannya......namun ia perlu diterjemah dengan sebenar benarnya...bukan hanya sekadar taubat yang pura pura atau ASPAL (asli tapi palsu)! Ia mesti dinatijahkan dalam hijrah diri! Ia perlu dibentuk agar Jiwa menjadi RAJA@Khalifah yang sebenarnya...menguasai kerajaan, membendung NAFSU dan Syahwat......kembali mentaatiNYA!


Jangan biarkan sampai RASA itu hilang lalu tiada ketemu jalan kembali! Binalah Khalifah Jiwa dalam diri! Binalah empayar diri sehebatnya lalu menjadi mukmin sejati.....! Insyaallah



No comments:

Post a Comment