Tuesday 20 December 2011

Mencari rasa jiwa....

Salam ukhuwwah....

Pernahkah kalian bangun pada suatu pagi....atau suatu hari lantas tiba tiba kalian merasa tiada 'mood', hilang semangat, hilang 'RASA'......itulah tanda hati yang layu dan 'kelaparan'. Dunia rasa kosong dan longlai...seolah olah masa berlalu amat perlahan! Segalanya menjadi serba tidak kena. Jika ada suami, maka suami akan dimarahi....jika ada isteri maka isteri pula yang dimarahi...jika ada anak, teman, saudara, jiran...semuanya menjadi mangsa...kebuluran hati menyebabkan amarah meningkat berlipat ganda!

Hati dimana terletaknya jiwa manusia itu perlu suapan suapan rohaniah..ia sentia perlukan sedemikian, setiap hari dan ketika...jika kalian sering menyuapnya dengan 'lauk pauk' dunia...hati dan jiwa kan kebuluran kerana kudapan 'hati dan jiwa' bukanlah lauk pauk dunia...akan tetapi santapan rohani berupa zikrullah yang terkandung dalamnya membaca alquran, bersedekah, beristigfar, bersilaturrahim, maaf memaafkan...malah jika meninggalkan kewajiban solat, hati dan jiwa turut GERSANG.....emosi mudah terganggu! Benarlah ungkapan bahawa bukan orang lain yang menzalimi jiwa kita....kita sendiri yang menzalimi jiwa dan hati kita.....!

Justeru...suburkanlah jiwa dengan membina Khalifah Jiwa dalam hati nurani...agar kita seimbang segalanya! Jangan biarkan RASA jiwa itu luput dan gersang, kelak ia akan memusnah dan merosak diri!!


No comments:

Post a Comment