Saturday 11 February 2012

Pesanan buat diri: Saat meniti hujung usia...


Pernahkah kita terfikir andai Allah memanjangkan usia kita, bagaimanakah corak kehidupan yang akan kita lalui nanti?Adakah kita diusia tua masih perlu berusaha keras untuk mencari sesuap nasi demi meneruskan hidup atau kita menikmati hari-hari dengan begitu indah dengan menunaikan ibadat serta hidupa bahagia bersama keluarga...Atau mungkin juga kita hidup dalam kekalutan dan huru hara kerana permasalahan diri/keluarga, bermasam muka dengan sanak saudara biar harta mengunung, mungkin kita masih lagi bergelumang dengan maksiat tanpa rasa insaf..atau apa-apa sahaja cobaan kehidupan ini yang terpaksa kita lalui...kerana ada juga yang terlantar sakit mennghabiskan sisa usia menanti saat diri dipanggil Illahi. 

Cetusan ini saya lontarkan untuk kita sama-sama muhasabah perjalanan kehidupan kita. Sering saya suarakan " KITA ADALAH APA YANG KITA BERI DALAM KEHIDUPAN KITA" .Pepapatah Melayu juga ada menyebut, buat baik berpada-pada..buat jahat jangan sekali.. bahkan sajak yang begitu popular sering kita dengari..
Pulau Pandan jauh ke tengah, Gunung Daik bercabang tiga. 
Hancur badan dikandung tanah, Budi yang baik dikenang jua..
Maka apabila kita renungkan akan kehidupan kita ini..sudah pasti kita akan merasakan bahawa kehidupan ini sudah ditentukan oleh Allah sama ada baik atau buruk. tetapi kita tidak boleh sekadar meletakkan sandaran semata-mata nasib kita kepada takdir, kerana manusia itu perlu berusaha. Kebergantungan hidup itu adalah 100% diserahkan kepada Allah s.w.t setelah ktia berusaha,berdoa dan bertawakkal padanya. 
Saya ingin membawa satu kisah yang menyebabkan saya amat bersyukur dengan apa yang Allah berikan...dan saya berdoa moga ketentuan pengakhiran hidup saya berakhir dengan baik, damai dan penamat nyawa ini biarlah dengan 'husnul khatiimah...Lailahaillah Muhammad Rasullulah". 
Ada seorang pak cik tua yang berbasikal usang sering saya lihat menyorong basikalnya mengutip kotak-kotak ditepi-tepi bangunan, adakala dia berada ditempat tong besar berhampiran bangunan berhampiran semata-mata mencari kotak-kotak yang masih elok untuk dijual bagi membeli keperluan dan makanan. Apabila saya melihat pakcik tua itu..saya amat sedih/insaf dan membayangkan ibu saya sendiri...Jika orang tua itu adalah ibu/ayah kita..sanggupkah kita membiarkan mereka yang sudah begitu berusia, kudratnya sudah tiada untuk bekerja?
Saya percaya pakcik tua itu TIADA PILIHAN... dia terpaksa bekerja untuk sesuap nasi..mungkin anak-anak mereka juga susah atau mungkin juga anak-anak tidak mempedulikan mereka...
Melihat scenario begini akan membawa kita kepada penilaian terhadap diri sendiri... satu masa jika Allah lanjutkan usia,pastinya kita ingin menghabiskan masa itu untuk beribadat, jika ada kemampuan kita ingin memberi manfaat kepada orang lain.. dan sekiranya kita ini bakal menyusahkan orang-orang yang sekelilng kita yang kita sayangi seperti kita sakit tiada harapan untuk sembuh, tidak mampu melakukan sesuatu dengan sendiri,tidak berdaya melakukan ibadat lagi .maka mohonlah supaya Allah mengambil nyawa kita lebih awal... Namun jika kita sebagai anak, berusahalah memberi yang terbaik kepada kedua ibu bapa sebelum mereka menutup mata..Biarlah mereka menikmati kehidupan ini dengan bahagia..
Ibu saya adalah ikon buat saya..kejayaan kecil yang saya perolehi adalah hasil dari teladan yang ditunjukkan oleh ibu. Dihujung usianya..Ibu berjaya membuktikan bahawa realti kehidupan ini adalah hasil dari apa yang kita semai dan akhirnya kita tuai...Pengorbanan seorang ibu tunggal yang masih muda setelah kematian suami yang terpaksa menjaga ibu mertua, ibu tiri dan membesarkan anak-anak hingga mereka berjaya dengan ikhlas dan memastikan Allah semata-mata tempat berharap..ternyata segala pengorbanan kepada kedua ibu, terhadap anak-anak sememangnya terbalas..Ibu meniti kehidupan dengan bahagia bersama keluarga dan menikmati banyak perkara yang tidak dapat dikecapi sebelum ini dihujung usianya..Dialah  Ibu Mithali buat kami semua...
Moralnya..dalam kehidupan ini...Apabila kita melakukan sesuatu kerana mencari Mardhatillah, menjaga silaturrahim dengan manusia dan alam, maka Allah pasti membalas segala kebaikan dengan sebaik-baik balasan..jika tidak menerima pembalasan di dunia pasti ada di akhirat nanti..Ameen

Wallahuaalam

Ummu Ieman Ihsan

No comments:

Post a Comment